Dodatkowe warianty gry Bitwa Morska - Stworzyliśmy dla was trzy dodatkowe warianty gry, które ją urozmaicą oraz zachęcą do niej także starsze osoby. Życzymy udanej zabawy.
Informacje podstawowe:
W celu wprowadzenia do gry elementu losowego można wykorzystać do gry kostkę, której wynik będzie wskazywał atrybut przypisany do morskiego potwora na jaki stoczy się bitwa: Siła (1-2), Szybkość (3-4), Spryt (5-6). Kostkę możesz wziąć z gry planszowej lub wykonać samemu za pomocą szablonu, który możesz pobrać i wydrukować - tutaj. Gracz wykonuje rzut kostką podczas swojego ruchu w czasie kolejki. W przypadku braku kostki do gry, każdy z graczy wskazuje wybrany atrybut potwora na jaki stoczy się bitwa podczas swojego ruchu w trakcie kolejki.
Atrybuty potworów oznaczone są następującymi kolorami:
Wariant I - Memory + Bitwa Morska
W tym wariancie gry, podział kart następuje poprzez grę Memory.
Gracze rozgrywają grę zgodnie z zasadami gry Memory (patrz karta z zasadami gry). Gracz zachowuje do Bitwy Morskiej te potwory, jakie odkrył pary w grze Memory. Gracze przed przystąpieniem do bitwy odkładają powtarzające się potwory z odkrytych przez siebie par i przystępują do gry Bitwa Morska. Bitwę rozpoczyna ten gracz, który odkrył najwięcej par w grze Memory. Wykonuje on rzut kostką, który wskaże na jaki atrybut stoczy się bitwa lub w przypadku braku kostki wybiera jeden z atrybutów. Gracze wybierają potwora o wskazanym atrybucie. Kładą go na pole bitwy, mówiąc jego imię i wartość atrybutu, na który toczy się walka. Daną bitwę wygrywa ten gracz, którego potwór miał największą wartość atrybutu i zgarnia karty. W przypadku takiej samej wielkości atrybutu, następuje dogrywka pomiędzy tymi graczami. Ponownie wykonujecie rzut kostką lub wybieracie atrybut na jaki nastapi dogrywka. Karty poprzednie i te z dogrywki zgarnia gracz, którego potwór ma większą wartość atrybutu.
Ważne: To od was zależy jak szybko rozstrzygniecie swoją potyczkę. Całą bitwę może wygrać ten gracz, który zgarnie wszystkie potwory lub po wykorzystaniu wszystkich kart (nie licząc tych zgarniętych), przeliczycie zdobyte potwory i wygrywa ten, który będzie miał ich więcej. Możecie również zgarnięte karty na bieżąco wykorzystywać w grze. W tym przypadku pomocna może być kartka, na której zapiszecie wyniki wygranych bitew. Dokładanie zgarniętych kart może spowodować, że gra będzie bardzo długa, a sytuacja, że ktoś pozostanie bez kart może nastąpić bardzo późno lub wcale.
Uwagi:
- Obserwuj uważnie fazę gry memory. Dzięki temu zapamiętasz jakie potwory ma twój przeciwnik w Bitwie Morskiej i łatwiej dostosujesz do niej taktykę.
- W tym wariancie gry podział kart poprzez rozgrywkę memory wprowadza dodatkowy element losowy, rozbudowuję grę. Szansę na wygraną w Bitwie Morskiej ma nawet ten gracz, który nie odkrył zbyt wielu kart w grze memory. Może mieć mniej potworów, ale będą one silniejsze od tych odkrytych przez innych graczy i w ten sposób zrewanżuje się w Bitwie Morskiej.
Wariant II - Z dobieraniem lub wymianą kart
Dobrze potasuj karty i podziel je na dwie części (po 27 kart). Jedną część rozdaj pomiędzy graczy, tak aby każdy miał taką samą ilość potworów, jeżeli zostanie jakaś karta/y włóż ją na spód drugiej części i potasuj raz jeszcze. Drugą część kart połóż w miejscu widocznym i łatwo dostępnym dla wszystkich graczy, potworami do dołu tak aby nie były widoczne.
Przystępujecie do bitwy. Ustalacie gracza, który rozpoczyna kolejkę. Wykonuje on rzut kostką, który wskaże na jaki atrybut stoczy się bitwa lub w przypadku braku kostki wybiera jeden z atrybutów. Gracze wybierają potwora o wskazanym atrybucie. Kładą go na pole bitwy, mówiąc jego imię i wartość atrybutu, na który toczy się walka. Daną bitwę wygrywa ten gracz, którego potwór miał największą wartość atrybutu i zgarnia karty. W przypadku takiej samej wartości atrybutu następuje dogrywka pomiędzy tymi graczami. Ponownie wykonujecie rzut kostką lub wybieracie atrybut na jaki nastąpi dogrywka. Całą bitwę wygrywa ten gracz, który będzie miał na koniec więcej potworów lub pozbawi z nich innych graczy.
Wymiana kart
W tym wariancie gry każdy gracz ma możliwość wymiany jednej karty (potwora) w każdej kolejce. Może to zrobić, ale nie musi. Gracz podejmuje ryzyko. Do odłożonej części kart, na spód, gracz oddaje wymienianą kartę i bierze nową z wierzchu, dodając do swojej puli. Wymieniony potwór morski może być mocniejszy lub słabszy. Decyzja należy do ciebie.
Dobieranie kart
Sprawdź swoje szczęście i zwiększ pulę swoich potworów. Jak tego dokonać? Rzucając kostką. Jeżeli dwa razy pod rząd wyrzucisz tą samą liczbę. Pierwszy rzut podczas twojego ruchu wskazuje na jaki atrybut stoczy się walka, nastepnie gracz wykonuje drugi dodatkowy rzut. Jeżeli wypadnie taka sama liczba jak przy pierwszym to możesz wziąć do swojej puli dodatkowego potwora z ogólnodostępnej części kart.
Wariant III - Z mnożeniem atrybutów
W tym wariancie gry możesz się wykazać znajomością tabliczki mnożenia. Spokojnie nie zniechęcajcie się. W ten sposób możecie zwiększyć moc swoich morskich potworów w grze. Potasujcie dobrze całą talię i rozdajcie pomiędzy graczy tak aby każdy miał taką samą ilość potworów.
Ustalacie gracza, który rozpoczyna kolejkę. Wykonuje on rzut kostką, który wskaże na jaki atrybut stoczy się bitwa lub w przypadku braku kostki wybiera jeden z atrybutów. Gracze wybierają potwora o wskazanym atrybucie. Kładą go na pole bitwy, mówiąc jego imię i wartość atrybutu, na który toczy się walka. Tutaj możecie odmienić losy danej bitwy i zwiększyć moc swojego potwora. Jak? Jeżeli atrybutem na jaki toczy się walka jest Siła to może go powiększyć poprzez mnożenie jedynie Spryt innego potwora np. Siła 5 x Spryt 8 = Siła 40. Zależności mnożenia wartości atrybutów w tym wariancie gry są następujące:
Siła x Spryt (tylko Spryt może zwiększyć wartość Siły)
Szybkość x Siła (tylko Siła może zwiększyć wartość Szybkości)
Spryt x Szybkość (tylko Szybkość może zwiększyć wartość Sprytu)
Daną bitwę wygrywa ten gracz, którego potwory po pomnożeniu atrybutu dały większą wartość i zgarnia karty. W przypadku takiej samej wartości atrybutu po pomnożeniu następuje dogrywka pomiędzy tymi graczami. Ponownie wykonujecie rzut kostką lub wybieracie atrybut na jaki nastąpi dogrywka. Tutaj także możecie pomnożyć moc swojego potwora według powyżej przedstawionych możliwości. Karty poprzednie i te z dogrywki zgarnia gracz, którego potwór ma większą wartość atrybutu.
Tu także możecie podjąć decyzje czy zgarnięte karty na bieżąco dodajecie do swojej puli potworów i biorą one udział w grze, a może dopiero po wyczerpaniu bieżącej puli potworów możecie sięgnąć po te wygrane i kontynuować w ten sposób bitwę. Zależy to od waszych ustaleń.
Całą Bitwę Morską wygrywa ten gracz, który zbierze najwięcej potworów lub pozbawi z nich innych graczy.